Beethoven en de gitaar (met Izhar Elias)

Izhar Elias - gitaar Eva Stegeman - viool Ivàn Iliev - altviool Dit originele aantrekkelijke programma presenteert werk van Beethoven in kamermuziek arrangementen met gitaar, ook geschreven door tijdgenoten - een gebruikelijke praktijk in die periode, onder andere om klassieke muziek bekend te maken bij een breder publiek. De eminente gitarist Izhar Elias bespeelt een selectie van gitaren, ondermeer een 18e eeuwse zeldzame "terz", kleiner van formaat en een derde mineur hoger gestemd om een schitterender geluid te bereiken. Hij wordt bijgestaan door viool en altviool. De gitaar is niet het eerste instrument dat men associeerd met de grote figuur Beethoven, maar deze kende en waardeerde het instrument, en schreef er zelfs enkele kamermuziekstukken voor. Dit verbeeldende kamermuziekconcert van Beethoven heeft als inspiratiebron het Romantische gedicht Adelaide - de album titel - dat verhaalt over het type onbereikbare liefde waarvoor Beethoven zijn hele volwassen leven vatbaar was, en waaruit hij naar het schijnt zelf creatieve energie haalde. Zijn toonzetting van Adelaide (waarvan de tekst in het programmaboekje is opgenomen in zowel Matthisson's origineel als in de Engelse vertaling) werd gearrangeerd door de 19e eeuwse gitarist-componist Nicholas Coste. Izhar Elias Izhar Elias (Amsterdam, 1977) kreeg op 20 maart 2011 tijdens een optreden met het Residentie Orkest de prestigieuze 'Nederlandse Muziekprijs' uitgereikt, als eerste gitarist in de geschiedenis van de prijs. De Nederlandse Muziekprijs is de hoogste onderscheiding, die door het Ministerie van OCW aan een musicus, werkzaam in de klassieke muziek, wordt uitgereikt. Izhar Elias behaalde meerdere prijzen tijdens diverse nationale en internationale concoursen en gaf tal van concerten in Europa, Azië en Australië. Programma: Beethoven: Adelaide, opus 46: altviool en gitaar Serenade (trio), opus 8: gitaar, viool, altviool gedeelte uit Andante Favori WoO-57: gitaar solo Marche Funèbre sur d’un Héros uit pianosonate nr.12 opus 26: gitaar solo Diabelli: Potpori favoriete thema’s van Beethoven: viool en gitaar Molino: Grand trio Concertant opus 45: gitaar, viool, altviool Grand trio Concertant opus 30: gitaar, viool, altviool

In 1792 vestigde de jonge Ludwig van Beethoven zich in Wenen. De gitaar was toen nieuw en hip. Er was grote vraag naar repertoire en talrijk waren dan ook de door gitaarvirtuozen gemaakte gitaarbewerkingen van muziek van jonge grootheden.
Een prachtig voorbeeld zijn de bewerkingen die Vincenz Schuster maakte van de muziek van Beethoven.

Francesco Molino maakte van de gitaar een belangrijk kamermuziekinstrument. Zijn stijl is zangeriger dan die van Beethoven, dichterbij Molino’s eigen roots: de Italiaanse opera.